Много преподаватели се оказват в задънена улица, търсейки креативни дейности, за да разнообразят часовете по английски на малки и големи. Освен бялата дъска, учебниците и граматиката всеки преподавател има нужда и от допълнителни задачи и занимания, които да разнообразят и да направят часовете му уникални. Разбира се, тайната е в баланса, както винаги, не бива креативните подходи да доминират над традиционните. Всъщност доказано именно смяната между двата типа задачи събужда съзнанието, като кара мозъка да превключва от по-механизирани на по-индивидуални и творчески честоти. Затова и съвременните преподаватели обичат да смесват едната и другата трактовка за часовете по английски език, като обикновено ресурсите, базирани на традиционното преподаване, са много по-лесно достъпни и разнообразни. Какво трябва да имаме предвид, когато се обръщаме към алтернативните методи?
Най-важният критерий е автентичност. Ако задачите, които поставяме са адекватни на средата, учениците ще се вживяват много повече в тях и ще усвояват информацията по-бързо. Много преподаватели погрешно мислят, че богато декорираната стая и многото видео и адио записи са това, което прави един час по чужд език автентичен. Фактически автентичността идва от дейностите, които въвличат комуникативните и социални характеристики на самите участници.
Съществуват три основни метода за автентично преподаване на английски език за деца. София отдавна разполага с школи, които предлагат подобен тип курсове.
Интерпретативен метод:
– Четете истории на децата.
– Гледайте видеа, направени за деца на съответния език. Те обикновено са достъпни онлайн напълно безплатно.
– Запишете свои приятели и колеги, които са носители на езика, докато говорят по дадена тема. Напишете съответните въпроси по текста, на които учениците да отговорят, след като чуят записа.
– Четете новини, статии, литература, поеми и блогове. Особено важно е да подберете съвременни текстове или текстове, които кореспондират с нещо, характерно за тази група.
– Гледайте новини на английски. Особено англоезичните медии са едни от най-високо професионалните в света.
– Слушайте радио.
– Направете анкети на езика или интерактивни въпросници.
– Изберете дума и израз или цитат на деня за всеки ден.
– Карайте учениците да интерпретират това, което са чули, с други думи.
Междуличностен метод:
Въвлечете учениците си в следните дейности:
– През първия ден от курса разпространете договор сред учениците, който да гласи на, че в час ще се използва само езика, който е изучаван. Поставете клаузи, които да гласят санкции и поощрения при (не)изпълняването на договора.
– Накарайте учениците да си задават въпроси един на друг по дадена тема.
– Изпращайте им имейли, които да ги задължават да използват съответната за темата лексика.
– Накарайте ги да дискутират по двойки дадена тема и след това да презентират мнението си по въпроса.
– Работете заедно за блога на школата.
– Напишете история заедно. Задайте първите едно или две изречения на историята и оставете учениците да я продължат за определен период от време.
– Оставете ги да работят заедно по упражнения с липсваща информация, в които трябва да си набавят необходимите факти от околните.
– Работете по картинки за откриване на разликите.
– При курсовете по английски за по-малки деца, можете да им посочите по двайсет въпроса, които да зададат един на друг.
– Устройте по-дълго време за разговори. Задайте тема на следващото занятие и оставете децата да се подготвят за дискусията.
Презентаторски метод:
При този метод учениците могат да се занимават със следното:
– Изграждане на малък комикс по екипи.
– Създаване на кратко филмче, при което зад кадър детето говори за това, което снима, например, в парка.
– Говорете или пишете относно даден сценарий, филм и т.н.
– Създайте постер с лого, който да презентира дадена идея.
Помнете, че за да се справят децата с такъв тип задачи, е от изключително значение те да бъдат съобразени с даден тематичен контекст. Подавайте нови думи, текстове, видеа, лексика и въпроси за дискусии в една и съща сфера, отговаряща на дадения урок. Ако типа задания раздвижват мисълта, скачането от тема на тема я затормозяват.
Занятията на малки групи, които стимулират въображението на учащите се ги провокират да мислят по-усърдно и да отдават по-голямо значение на слушането. Все повече учени и лингвисти работят за разработването на такива методи, които доказано дават резултат в комбинация в традиционните преподавателски способи. Такъв вид занимания са от изключително значение за децата в ранна детска възраст, които имат по-слабо развита възможност за концентрация и учат по-скоро спонтанно, отколкото интенциално. Все повече школи предлагат такъв тип комбинирани учебни програми по английски език. София е един от градовете с дълготрайни традиции в това отношение.
Източник:
http://www.edutopia.org/blog/authentic-activities-world-language-classroom-sarah-loyola