Хората често са склонни на заключения на база вярвания и не на реално доказани факти. Когато се говори за отглеждането на дете в мултилингвистична среда без съмнение ще чуете някои от посочените по-долу митове и заблуди.
- Ще объркате детето, ако го отглеждате в среда, в която то общува на 2 или повече езика.
- Билингвизмът е приемлив, но мултилингвизма със сигурност не.
- Детето първо трябва идеално да научи един език и след това да започне да изучава втори.
- Детето ще разбърка езиците и ще започне да говори странна комбинация между тях.
- Не се притеснявайте, те ще научат езика с времето!
- Това е твърде късна възраст за изучаването на повече от 2 езика.
- Четене и писане на няколко езика? Повечето хора едва се справят на един.
- Никой друг, когото познаваме не е израснал, говорейки повече от един език.
- Мултилингвизмът е нещо хубаво, но не много типично.
- Изучаването на повече езици трябва да спре, ако педиатърът ви посъветва така.
Ще объркате детето, ако го отглеждате в среда, в която то общува на 2 или повече езика
Това е остаряло вярване, което доминира предимно в монолингвистични страни и е по-скоро политическо, отколкото научно твърдение. Учените вече доказаха, че мозъка на едно дете има по-голям потенциал да усвои даден език, без да вреди на доминиращия майчин език. Това е доказано след десетилетия на проучвания. В много европейски държави билингвизмът вече е правило, а не изключение.
Билингвизмът е приемлив, но мултилингвизмът със сигурност не
Като се има предвид колко много трябва да научат бебетата през първите 3 до 5 години от живота си, още един език всъщност не добавя много към товара. Стига на децата да се осигурява пълноценно и качествено взаимодействие, те няма да имат проблеми с ученето на повече от един език.
Практически примери показват, че такива затруднения се появяват само когато се преподават повече от четири езика едновременно. В такива случаи може да се окаже трудно да се осигури на детето достатъчно излагане на всички езици. Въпреки това, този процес наистина зависи от родителите, а не от интелектуалния капацитет на детето. В някои случаи дори излагането само на два езика може да бъде достатъчно голямо предизвикателство. Но съществуват причини да се смята, че изучаването на повече от един език не е нищо друго освен положителен опит за вашето бебе.
Детето първо трябва идеално да научи един език и след това да започне да изучава втори
Това е не само погрешно твърдение, но и има напълно обратен ефект върху езиковите възможности на детето. След като децата вече са научили един език, реално отнема повече усилия да научат втория, тъй като вече разполагат с по-добра възможност за взаимодействие и мотивация за учене на чужд език. Проучванията са заключили, че едновременното изучаване на езици прави процеса по-лесен както за бебето, така и за родителите.
Детето ще разбърка езиците и ще започне да говори странна комбинация между тях
Може да се появи известно смесване, но то обикновено е безобидно и временно. Тъй като детето увеличава лексиката си с всеки език. Този феномен изчезва от само себе си, тъй като детето автоматично ще определи грешки е ще ги изолира при правилното боравене с езика. Например, децата, които учат само английски често започват с думите: „Аз иска“, а не „Аз искам.“ В крайна сметка, те се научават кой е правилният вариант. Същото се отнася и за многоезичните деца. Разбира се, колкото по-малко се смесват езиците и колкото по-последователни сте, когато говорите с детето си, толкова по-малка е вероятността то да се обърка.
Децата ще научат езика с времето!
Ако хората си мислят, децата трябва да бъдат изложени само на един език, защото вярват, че това е всичко, което могат да се справят, съществува и противоположния мит. Понякога хората смятат, че каквото и да било излагане на езика е достатъчно, дори и минимално количество под формата на игра веднъж седмично, гледане на телевизия или купуване на кукли, които говорят на съответния език. „Децата трябва да бъдат изложени на различен език за най-малко 30 на сто от будното си време, за да има равностоен резултат.“ Казва Фред Гинес, професор по психолингвистика в в Монреал. „По-малкото излагане може да позволи на детето да разбира, но не и да говори чуждия език.“
Това е твърде късна възраст за изучаването на повече от 2 езика
Няма такова нещо като твърде късна възраст. Децата винаги могат да научат друг език, на всяка възраст, така както могат и възрастните. Разбира се, че е по-лесно по време и в началото на критичния период. Но създавайки стимулираща учебна среда ще дадете възможност на малчуганите да научават неща, независимо на каква възраст са те.
В случай, че се интересувате от курсове по английски за деца, София предлага редица видове услуги в зависимост от конкретните нужди на детето включително и индивидуални уроци по английски език. Цените зависят от продължителността и целите на курса.
Източник:
http://www.multilingualchildren.org/getting_started/myths.html