Независимо дали сте готови или не, английският вече официално е общият глобален език на бизнеса. Все повече и повече мултинационални компании налагат английския като общ корпоративен език- Airbus, Daimler-Chrysler, Fast Retailing, Nokia, Renault, Samsung, SAP, Technicolor и Microsoft и много други. Назоваваме само няколко имена, за да илюстрираме в каква степен английският се използва, за да улесни комуникацията между служителите, независимо от тяхното географско разположение и позиции в бизнеса.
Възприемането на общ език е не просто добра идея, а задължително изискване. Без значение е дали говорим за една американска компания с операции в чужбина, например, или за френска компания, фокусирана върху вътрешни клиенти. Представете си, че група от продавачи от централата на едно дружеството в Париж се събират за среща. Защо бихме се интересували дали всички те биха могли да говорят английски? Сега си представете, че същата група отива на заседание, свързано с продажбите на дружество в също със седалище в Париж, без обаче да са наясно, че съответният клиент може да бъде привлечен от служители от други места, които не говорят френски.
Подобни опасения накараха Хироши Микитани, главен изпълнителен директор на Rakuten Japan, влиятелна компания на онлайн пазара, да утвърди английския като официален език за компанията. Целта на компанията е да се превърне в предприятие за интернет услуги номер едно в света и Микитани смята, че новата политика би повлияла на някои от 7100-е японски служители да разберат колко е важен за световния бизнес английският, особено след като плановете за разширяване са концентрирани извън Япония. Микитани също така споделя, че се чувства отговорен за подпомагането и разширяването на мирогледа на страната си, консервативна островна държава.
Друга многомилиардна компания, кръстоска между Amazon.com и eBay се радва на голям растеж именно благодарение на стабилната езикова и интернационална среда. Това е придобитата PriceMinister.com във Франция, Buy.com и FreeCause в САЩ, Play.com във Великобритания, Tradoria в Германия, Kobo в Канада, както и установените съвместни предприятия с големи компании в Китай, Индонезия, Тайван, Тайланд и Бразилия. В следствие на смяната на официалния език на компанията всички оперативни системи и приложения, дори и менютата в кафетерията към корпоративната сграда са заменени с английски език. Според изпълнителния директор служителите ще трябва да докажат своята компетентност по международната система за оценяване на уменията по английски. В рамките на две години на всички служители ще бъде предоставен достъп до корпоративни езикови обучения за IELTS подготовка. Цените на тази инвестиция са напълно оправдани смята г-н Микитани.
Приемането на подобна езикова политика в световен мащаб не е никак лесно и има фирми, които неизменно се препъват по пътя. Това е радикална мярка и е почти сигурно, че тя би срещнала непоколебима съпротива от страна на служителите в много държави. Мнозина може да се чувстват ощетени, ако техният английски не е толкова добър, колкото този на останалите им колеги. За да оцелеят и да се развиват обаче както служителите, така и самият бизнес, в една глобална икономика, те трябва да преодолеят езиковите бариери и английският е най-лесният инструмент това да се случи.
През последните десетилетия станахме свидетели на най-бързото разпространение на езика в човешката история, английски вече се говори на ефективно ниво от около 1750000000 души по целия свят. Това означава една четвърт от населението на замята. Има близо 385 милиона носители на езика в страни като САЩ и Австралия, около един милиард владеят езика поради колониалното минало на страните си (Индия, Нигерия и други), но вече има и милиони хора по целия свят, които са учили английски като втори език. Около 565 милиона души боравят с английски в интернет пространството.
Относно ползите от „Englishnization„, както Микитани нарича процеса, те са значителни. Сравнително малко фирми обаче систематично прилагат политика на боравене с английски език. Учени вече работят по разработването на корпоративна рамка за възприемането на английския език като официален език в компании, в които той до скоро не се използвал толкова активно. Все още има много да се учи, но вече съществуват примери за постигнати успехи. На престрашилите се предстои да открият значителните предимства и да усетят растежа на бизнеса си в рамките на по-малко от година.
Защо само английски?
Няма никакво съмнение, че неограниченото многоезичие е неефективно и може да попречи на важни взаимодействия по пътя на постигане на ключовите цели. С необходимостта да се координират тясно задачите и работата с клиенти и партньори по целия свят се засилва приемането на английския език като официален език на бизнеса, без значение къде е разположена фирмата ви.
Източник:
https://hbr.org/2012/05/global-business-speaks-english